התכנית החינוכית
ברוכים הבאים לתכנית החינוכית "ערבים זה לזה" – חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים של ארגון 'לאורו נלך'. בליבה של התכנית החינוכית יחידות לימוד וסדנאות המועברות על ידי מנחי 'לאורו נלך' בבתי הספר. בנוסף, מספר יחידות המוצעות להעברה על ידי המורים עצמם.
הרעיון המרכזי העומד בבסיס התכנית החינוכית הוא 'למידה פעילה' המשלבת עשיה התנדבותית קבועה עם למידה של ערכים מובילים ועיבוד החוייה בעזרת כלים מתאימים.
ב'לאורו נלך' אנו מאמינים כי שילוב נכון של כל מרכיבים אלה, יאפשר קיום תהליך התפתחות אישי המביא למעורבות חברתית ולבניית אישיות של אדם ערב לעמו, תורם לסביבתו ורואה בנתינה דרך חיים.
התנדבות והתנסות מעשית
בלב ההתנסות המעשית עומדת יציאת בני הנוער להתנדבות אישית קבועה.
המפגש האישי תורם להתפתחות אישית משמעותית ולבניין אישיותו של הנותן אשר דרך הנתינה הופכת להיות אצלו דרך חיים.
מנהלי המחוזות של ‘לאורו נלך’ מלווים את בית הספר בתהליך בחירת מקומות ההשמה במקצועיות רבה לאורך כל הדרך.
בית הספר נדרש למנות רכז מטעמו אשר יעמוד בקשר קבוע עם מנהל המחוז של ‘לאורו נלך’. ביה”ס יקבל גם סיוע במימון הסעות התלמידים למקום ההתנדבות.
יזמות ומבצעים במעגל השנה
מעגל השנה
מבצע חנוכה ‘אור מדור לדור’
מתנדבי ‘לאורו נלך’ מביאים אור ושמחה בחג החנוכה לאלפי קשישים.
המתנדבים מגיעים לבתים ולמרכזי יום לקשיש מצויידים בערכות משחק צבעוניות הכוללות חידות, משימות, ושירון צבעוני בעזרתם הם יוצרים מפגש חוויתי משותף עם הקשישים.
בפעילות מוזמנים הקשישים לספר על מנהגי החג בילדותם, התמודדויות מיוחדות, זיכרונות ותובנות במטרה להעביר את האור מדור לדור.
הפרוייקט מיועד לבני הנוער וכן למשפחות.
מבצע פורים ‘איש לרעהו’
בחג הפורים כולנו חברים!
מתנדבי ‘לאורו נלך’ נותנים משלוחי מנות מכל הלב
למשפחות שכולות, לקשישים, לבודדים, לעולים חדשים, לחיילים או לשכנים שעוד לא הכרנו.
הערכה כוללת: מארז מעוצב למשלוח מנות, כרטיס ברכה מהודר, ועלון צבעוני על משמעות החג.
מנהלי המחוזות של ‘לאורו נלך’ פתוחים לסייע לבתי הספר ולהתאים את הערכות ליוזמות נוספות.
פרויקטים
פרויקט ‘שורשים’ למתנדבים עם קשישים
פרויקט קבוצתי משמעותי למתנדבים עם קשישים.
מה בפרויקט?
ערכה צבעונית ומושקעת הכוללת:
1. אלבום תיעוד קורות חייו של הקשיש
2. חוברת ‘מדריך למתנדב’
3. תעודות השתתפות
כל משתתף מקבל ערכה ומבצע 5 מפגשים עם הקשיש הכוללים: ראיונות, איסוף מסמכים, משחק ותיעוד.
בעזרת ‘המדריך למתנדב’ תוכלו לעבור יחד תהליך מרתק ומרגש, ולתעד את הכל באלבום צבעוני אישי.
פרויקט ‘מספרים/מבשלים באהבה’ בבתי אבות
מתנדבי ‘לאורו נלך’ ממשיכים את הקשר עם האוכלוסייה הבוגרת בישראל מאזינים ומתעדים את סיפורם האישי.
מה בפרויקט?
⋅ מראיינים את הקשיש בעזרת דפי הריאיון של ‘לאורו נלך’.
⋅ משיגים תמונה של המרואיין.
⋅ משלימים את הפרטים בחוברת הריאיון.
⋅ שולחים לרכז ‘לאורו נלך’.
⋅ מקבלים חוברות מודפסות עם סיפורי/מתכוני הקשישים.
פרויקט ‘המשפחה שלי’ לילדים עולים
פרויקט למתנדבים עם ילדים עולים בחינוך היסודי.
התכנית תקדם בניית קשר של ‘אח בוגר’ בין המתנדב לילד, בעזרת חיזוק הקשרים המשפחתיים של הילד.
מה בפרויקט?
ערכה צבעונית ומושקעת הכוללת:
1. אלבום תיעוד אודות משפחתו של הילד.
2. חוברת ‘מדריך למתנדב’.
כל משתתף מקבל את הערכה ומבצע 5 מפגשים עם הילד הכוללים למידה, סיפור ודיון, ופעילות משמעותית.
התהליך כולל משימות אישיות ומשפחתיות עם ההורים, האחים, סבא וסבתא ועוד.
פרויקט ‘חלקה טובה’ הנצחת חללי צה”ל ואימוץ משפחות שכולות
פרויקט להנצחת חללי מערכות ישראל.
מתנדבי ‘לאורו נלך’ פוקדים בקביעות את קבריהם של חיילים בבית הקברות הצבאי בעיר מגוריהם.
התלמידים לומדים על אישיותו של החייל, עורכים אזכרה בתאריך נפילתו, ויוצרים קשר עם משפחתו.
התכנית מלווה בחוברת משימות המאפשרת חלוקת הכיתה לקבוצות עבודה. כל קבוצה מציגה את תוצריה בפני הכיתה במהלך שנת הפעילות.
הכשרת יזמים צעירים
הכשרה עיונית ויחידות למורה
סדנאות הכנה וסיכום
מחלקת הפיתוח של ‘לאורו נלך’ פיתחה סל עשיר של פעילויות הכוללות סרטים, מתודות והפעלות המזמנים שיח ודיון משותף המתקיים במעגל הכיתתי.
מנחי ‘לאורו נלך’ מקיימים סדנאות הכנה, ליווי, וסיכום במהלך השנה.
דגש מיוחד ניתן לעיבוד התובנות האישיות של המתנדב בעקבות ההתנסות המעשית, וקיום רפלקציה משמעותית.
לרשותכם חלק מהסדנאות זמינות להורדה עבור מחנכים ורכזים, להעברת יחידות הפעלה בכיתה.
הסדנאות שלנו
- מודעות
- חסד ונתינה
(מצורף קובץ למורה) - ערבות
- קבלת השונה
(מצורף קובץ למורה) - עין טובה
(מצורף קובץ למורה) - כבוד האדם
(מצורף קובץ למורה) - לשאוף ולצמוח
- צדק וצדקה
- הקשבה
(מצורף קובץ למורה) - עבודה שבלב
יחידת לימוד בנושא מודעות:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
לדון ל"כף זכות" – המשתתפים יתאמנו בפיתוח היכולת להביט על עצמם בעין טובה, לראות את הטוב שבתוכם ולדון את עצמם לכף זכות.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
(מצורף קובץ למורה)
יחידת לימוד בנושא חסד ונתינה:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- מפגש עם "נתינה" במצבים שונים.
- הבנה כי ה"נתינה" היא תכונה טבעית הקיימת באדם וכי עליו להכיר בה ולפתח אותה.
- פיתוחו של ה"אני" כרוך בעשיית צדקה וחסד.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
יחידת לימוד בנושא ערבות:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- לחשוף את עובדת היות ישראל "ערבים זה לזה ", הנובעת מעצם היותם עם סגולה.
- להכיר את מקורות הערבות הישראלית דרך דמותו של הרב נריה זצ"ל.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
(מצורף קובץ למורה)
יחידת לימוד בנושא קבלת השונה:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- היכרות עם המושג "שונות בחברה" ומשמעותו.
- היכרות עם סוגים שונים של בעלי מוגבלויות, שהחברה מגדירה כ"שונים".
- הפנמה כי ה"שונה בחברה" הוא חלק מהחברה.
- תפקידה של ה"חברה " לאתר את המיוחד שבכל פרט שבה ולאפשר את העצמתו.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
(מצורף קובץ למורה)
יחידת לימוד בנושא עין טובה:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
לדון ל"כף זכות" – המשתתפים יתאמנו בפיתוח היכולת להביט על עצמם בעין טובה, לראות את הטוב שבתוכם ולדון את עצמם לכף זכות.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
(מצורף קובץ למורה)
יחידת לימוד בנושא כבוד האדם:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- הבנת המשמעות שיש לכבד כל אדם באשר הוא אדם
- הבנה והכרה כי אלוקים מתגלה באדם "כי בצלם אלוקים עשה את האדם"
- התלמידים יכירו את מידותיו של הקב"ה ויבינו כי יש לאדם יכולת ללכת בדרך המידות הללו.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
קבצים למורה:
יחידת לימוד בנושא לשאוף ולצמוח:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- התלמידים יכירו כי יש באדם כוחות מיוחדים וייחודיים לו, בהיותו בעל כוח רצון המסוגל לשאוף ולצמוח.
- התלמידים ילמדו מקורות ויפגשו עם דמויות מופת הממחישים את כוחו המיוחד של האדם לשאוף ולצמוח.
- התלמידים יתבוננו בכוחות האישיים שלהם ויבחנו כישורים ויכולת אישית. התלמידים יתנסו ביישום הלמידה.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
יחידת לימוד בנושא צדק וצדקה:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- הבנה כי הצדקה הינה "ערך" ביהדות
- התלמידים יכירו דרכים שונות לצדקה.
- התלמידים יחשפו לסיפורים ולאנשי מופת שעסקו בצדקה וילמדו מדרכם.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
(מצורף קובץ למורה)
יחידת לימוד בנושא הקשבה:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- המשתתפים יבינו כי יש בהקשבה יתרונות גדולים וכי ניתן לפתח מסוגלות להקשבה אמתית. .
- המשתתפים ילמדו מקורות הדנים בעוצמתה וחשיבותה של ההקשבה.
- המשתתפים יתבוננו בכוחות האישיים שלהם ויבחנו כישורים ויכולת אישית בנושא ההקשבה.
- התלמידים יתנסו ביישום הלמידה
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
קבצים למורה:
יחידת לימוד בנושא עבודה שבלב:
עֲרֵבִים זֶה לָזֶה - חינוך לחסד ונתינה כדרך חיים
במעגל: אני והעצמי – אני והקהילה –
בהלימה לתוכנית משרד החינוך
מטרות היחידה
- התלמידים יכירו מהי משמעות האמונה וכיצד היא מופיעה בכוחותיו של האדם
- התלמידים יכירו כי יש באדם כוחות מיוחדים וייחודיים לו – הנובעים מכח האמונה שבלב .
- התלמידים ילמדו מקורות הממחישים את ההבדל בין הכוחות הפיסיים הגלויים ובין הכוחות של האמונה הטמונים בלב.
- התלמידים יתבוננו בכוחות האישיים שלהם ויבחנו כישורים ויכולת אישית.
- התלמידים יתנסו ביישום הלמידה.
מבנה היחידה
- פתיחה
- לומדים ומעמיקים
- לומדים בחברותא
- משחקים ומתנסים
- סיכום
- "הולכים לעיבוד ולא לאיבוד"
משך הפעילות
שעה וחצי
בית מדרש ומעשה למעורבות והתפתחות אישית
ארגון ‘לאורו נלך’ מציע לבתי הספר לפתוח מסגרת עיונית ערכית של בית מדרש ומעשה למעורבות ונתינה, ולקיים במסגרתו שיח ודיון מעמיק בכיתה.
בתי ספר מובילים בדרך יקבלו סיוע לקיום מפגשי בית המדרש בהשתתפות אנשי צוות ואישים מובילי מעורבות.
בית המדרש הוא גם בית מעשה. בכל מפגש נציע עשיה קטנה ומשמעותית אשר תצמח מתוך המפגש העיוני.
׳לאורו נלך׳ תפיק בקביעות חומרים עיוניים בנושאי ערבות, מעורבות, חסד ונתינה בהיבטים מגוונים. התוכן והמקורות השונים ינתנו לבתי הספר בצירוף שאלות מנחות לדיון והרחבה במסגרת בית המדרש.
עיבוד והתפתחות אישית
ליווי והעשרה במקומות השמה
רכזי ‘לאורו נלך’ מלווים את ההתנסות המעשית של התלמידים גם במקומות ההשמה. הלויווי כולל סיוע במיזמים וכן בקיום פעולות העשרה ורפלקציה במקומות ההתנדבות.
רפלקציה של תהליך ההתנסות
במהלך שנת הפעילות מקיימים מנחי ‘לאורו נלך’ מפגשי עיבוד (רפלקציה) עם המתנדבים הן המקומות ההשמה והן בבתי הספר, זאת בעזרת כלים מתודים מגוונים.
מטרת המפגשים הינה להגביר את מודעות המתנדבים למשמעות ההתנסות המעשית, למידת עמיתים, הקשבה והתפתחות אישית משמעותית.
הכנס השנתי
הכנס השנתי
בתי הספר המשתתפים בתכנית מוזמנים לכנס העצמה שנתי המיועד למתנדבים.
בכנס משתתפים התלמידים בסדנאות העשרה, במפגש עם אנשי מעשה מעוררי השראה, ובמעגלי רפלקציה.
לסיום מתקיים ארוע הצדעה למתנדבים.
תכנית ׳לאורו נלך׳ בחינוך המיוחד
אודות תוכנית החינוך המיוחד
ארגון ׳לאורו נלך׳ פועל ביותר מ-40 בתי ספר של החינוך המיוחד בישראל.
מתפיסת בתי הספר של החינוך המיוחד כיעדי התנדבות עברנו לתפיסה כי תלמידי החינוך המיוחד הם המתנדבים.
העבודה בחינוך המיוחד מצריכה תשומת לב מיוחדת לפרטים רבים. כאשר נותנים לתלמידי ‘החינוך המיוחד’ את ההזדמנות לתת ולהתנדב, הנתינה שלהם מתפרצת מאליה. הרווחים בשיפור הדימוי העצמי שלהם ובהקניית כישורי חיים הם עצומים.
התכנית כוללת:
איתור והתאמת תחומי התנדבות מגוונים לתלמידים, בשיתוף הצוות.
הכנה להתנסות המעשית.
העברת סדנאות תוכן והפעלה.
כנס העצמה שנתי למתנדבים.
‘יומן מסע קבוצתי’.
לוח מודעות ענק לכיתה לתיעוד חוויות ותובנות קבוצתיות.
‘יומן מסע אישי’ למתנדב- היומן כולל תיעוד ועיבוד של תהליך ההתנדבות לאורך השנה.
ארגון ‘לאורו נלך’ פיתח תכנית ייחודית לחינוך המיוחד הכוללת ארגז כלים ומשימות להתמקדות בגיבוש קהילת בית הספר על בסיס של נתינה הדדית בתוך כיתות ובין השכבות.
מטרת התכנית: להעמיק את ההיכרות, ולחזק את הקשר והערבות ההדדית בין תלמידי בית הספר דרך מעשים של נתינה הדדית.
התכנית כוללת 3 חלקים מרכזיים:
1. הכרות מחודשת בין התלמידים.
2. העצמה אישית – גילוי חוזקות בתהליך אישי וקבוצתי.
3. יישום – מביאים את החוזקה אל הכלל.
הרשמה לתכנית
בתי הספר הנרשמים לתכנית יוכלו לקבל את כל מרכיבי התכנית
על פי הכללים והתנאים שנקבעו. בחתימה על חוזה התקשרות יהנה בית הספר מליווי מקצועי ומשמעותי על ידי מנהלי המחוזות של לאורו נלך'.
התחייבויות בית הספר:
1. חתימה על חוזה התקשרות ומינוי רכז אחראי מטעם ביה"ס.
2. הקצאת יום קבוע ליציאה להתנדבות.
3. הקצאת זמן להעברת יחידות וסדנאות ע"י מנחי 'לאורו נלך'.
4. תשלום חלק בית הספר על הסעים כמסוכם בחוזה.
5. תשלום של 1,500 ₪ לכיתה עבור התכנית החינוכית
(סדנאות, השתתפות במבצעים, חומרים חינוכיים לתלמיד)
*קיימת אפשרות לבניית תכנית ייעודית המותאמת לבית הספר הן מבחינת היקף היציאה למקומות השמה והן מבחינת שעות ההכשרה העיונית. בתיאום עם רכז ‘לאורו נלך’.